tisdag 28 april 2009

Tamiflu biter inte på H1N1

" En undersökning i USA visade att 98,5 procent av influensa A-stammarna av typen H1N1 som testades var resistenta mot Tamiflu (Jama 2009; 301:1034–1041).

Men trots att den svininfluensa som just nu, enligt vissa bedömare, håller på att sprida sig över världen också är av typen A(H1N1) finns det inga skäl att tro att Tamflu inte är verksamt." från Dagens Medicin


Idag fick jag frågan av en god vän 

-Pontus, är du paranoid?

Och svaret blev ::

-Nej men jag är vaksam och säger inte ifrån mig ansvar för mitt liv.

För det första säger jag till mig själv, jag vill leva. Därefter är jag vaksam mot sånt som skadar mina släktingar, vänner mig och annat levande. Att ta ansvar för sig själv kan betyda att man har en ficklampa hemma. Det är inte alla mina kompisar som har en ficklampa. Vet vart ficklampan ligger och var extra batterierna är. Enkla saker men vissa av mina vänner säger 

-Äh, det fixar sig.

Inbegripet att man tar det som det kommer och att det kommer o lösa sig. Jo kanske det. Varför kan en influensa, från fågel, svin göra en "paranoid"? För det första så är det ingen som vill bli sjuk med en influensa som eventuellt dödar. Enkelt. Och influensa gör en rädd för att den kan döda många man känner. Men det finns ett steg till i hur en paranoia byggs upp. Vetskapen om att allt hänger ihop. Viruset i Mexico kan vara farligt, av drygt tusen personer som hamnat på sjukhus så har närmare hundra dött. Det är människor som fått vård på sjukhus och ändå inte klarat sig. Ännu fler kan dö då sjukhusen blir överfulla, då viruset muterar och blir mer "aggresivt". Då kan epidemin "urarta", tänk om 10% av dem infekterade dör. Vaccin tar månader o ta fram. Det kan betyda att en tiondel av landets befolkning dör.

Det är paranoian vad som händer när bagaren inte dyker upp på jobbet! När chaffören som levererar grönsaker o mat till ICA inte dyker upp. Vad händer när brandmannen ligger o hostar? När polismannen inte dyker upp på jobbet? Systemteori, cybernetik, organisationsteorier säger oss att små förändringar i delsystemen kan ge stora förändringar i det stora systemet. 

Denna noja gör att jag sedan ett tag uppmanat mina vänner, släkt o andra att lägga upp ett lager av mat. Mat för en månad är bra, mat för flera månader är bättre. Nyligen när jag gick hem från ICA så kände jag trygghet. Tryggheten kom från att jag visste att dessa matvaror skall ligga i mitt skåp o ge mig ro. Mina pensionspengar ger mig inte ro men mitt lager av ris, matolja, honung, konserburkar ger mig ro. Förr fanns centrala lager av livnödvändig mat o annat lagrat av Sverige för Sveriges befolkning. Nu har man avskaffat dessa lager, retoriken var att kriser är mindre troliga. Omskrivet så betyder det låt befolkningen själva välja ifall dem vill äta om det krisar sig. Men ingen har informerat befolkningen. För övrigt så har Sverige skaffat lager av Tamiflu. Det är ett medicin mot vissa virus. Det är INTE ett vaccin. Och det fungerar ej 98% av dem testade H1N1 virus varianter på labbet men våra beslutsfattare tycker att det inte finns nån anledning till att det inte skulle fungera mot H1N1 från Mexico.

Det finns dem som säger att en influensa inte kan vara farlig för nationer och civilisationer. Men dem som läst historia vet att Aztekernas rike föll pga lunginflammation av virus som kom med plundrarna från Europa. En tiondel av Aztekarna dog och imperiet föll. 


www.civil.se

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/04/27/tamiflu-tros-bita-pa-svini/index.xml






2 kommentarer:

  1. Kan du tipsa på vad man borde införskaffa, ha hemma? finns det några bra hemsidor om det?
    MVH Peter

    SvaraRadera
  2. www.civil.se har lite tips o råd inför ett par olika utmaningar. Här följer en lista hämtat från deras sida.

    "Överlevnadslåda

    I mörkret kan det vara svårt att hitta eller komma ihåg var tändstickor, ljus och ficklampa finns. Samla alla "överlevnadssaker" på en plats som hela familjen känner till. Man kan till exemepl ha en "överlevnadslåda" som innehåller det viktigaste för att klara ett elavbrott.

    Det här kan du ha i överlevnadslådan:

    Batterier
    Choklad
    Fickkniv, mejsel och tång
    Ficklampa
    Kaffepulver och tepåsar
    Kontanter
    Medicin, reserv
    Nycklar, reserv
    Papper och penna
    Plastpåsar
    Proppar
    Radio - batteridriven
    Socker, druvsocker
    Spel: kortlek, tärningar, Yatzy
    Tändstickor
    Värmeljus"

    En bra vana är att man lite då o då stannar upp o tänker vilka resurser finns på denna plats, och vilka risker kan denna platsen ha.
    Mvh Pontus

    SvaraRadera